|
Author | Message | | Posted on Sun Nov 01, 2009 19:14:50 | |
| | Den mannen synes mig en jämlik till en gud, den mannen, om det är rätt att säga, överträffar gudarna, som sitter mittemot dig, och oavbrutet stjäl din blick och hör
ditt sköna skratt, som plundrar olycksaliga mig på alla känslor; för så snart jag ser på dig, Lesbia, finns rösten intet mer i min mun.
Men tungan är förlamad, en känslig eld rinner längs mina leder, mina öron ljuder av deras egen klang, mina ögon beslöjade i ett tvillingmörker
Lättjan, Catullus, förintar dig, lättjan, som den hänfört dig och tvingar dig till lidelse: lättjan som fördärvat såväl kungar likt blomstrande städer
-- Martin Husberg, October 15, 2009
| |
| | Posted at Mon May 21, 2012 13:09:33 | Quote |
| | O adam bana Tanrı'ya denk görünüyor Hatta söylemek uygunsa, önünde oturmuş seni izlemekte ve dinlemekte olan bu adam Tanrılardan da üstün gibi Seni tatlı tatlı gülerken gördüğümde Lesbia, per perişan olan benden tüm duygularımı koparıp aldığı için, içimde kalan bir şey olmuyor Oysa dilim dolanır Bedenime yukarı inceden bir ateş yayılır Kendi sesiyle çınlar kulaklarım gözlerim geceyle örtülür Boş vakit sana fazla Catullus Rahatlığınla epey gururlanıyor bir de kendinden geçiyorsun; Rahatlık, zamanında kralları da zengin kentleri de mahvetti | |
|
|
|
|